siapa Aku?

My photo
Sorg lelaki, tinggi tak tinggi, gemuk tak gemuk...nothing special pon ... Enjoy my BLoG

27 February 2011

Anak?

Assalammualaikum...
salam sejahtera...

tetiba jer aku rasa nk share citer pasal anak... bkn anak aku...tp cerita pasal anak... :)
Memandangkan aku dh mempunyai 2org anak and lbih dr 20org anak buah, aku rasa aku nk share la dgn org yg belum punya anak and mungkin tgh mengandung nk beranak Xlama lagi. Mesti ada yg ckp "ko lelaki, ape ko tahu?. bini ko yg mengandung n branak.." Xkisahlah papepon...

Bg lelaki bergelar suami, bg aku korang ptt amik tau sikit, tak byk pon kena tau jgk...
time isteri korang ngandung, ape yg korang kena buat ape yg korang kena sedia...untuk kesihatan zuriat korang jgk...

Bila isteri mengandung, semestinya kite akan hantar/ isteri pergi buat check-up rutin, dr 3bulan sekali ke sebulan skali hingga la seminggu sekali. Korang nak hantar swasta ke kerajaan ke atas korang sendiri lah. Setiap kali lepas check-up, klinik akan bekalkan pil, kebiasanya Vitamin B complex, Asid Folic, n Iron...

apa tujuaan Pil2 nih??

1) Vitamin B complex, utk menambah selera makan. jd klo korang(perempuan) / isteri korang selera makan dlm keadaan stabil tak payah la amik Pil nih...klo diberi simpan jer lah...

2) Asid Folic, untuk membantu petumbesaran janin dengan sihat(mengurangkan kecacatan) Insyallah itu semua kerja tuhan... Jd pil nih sgt la penting.

3) Iron, untuk menumbuhan sel darah merah, kebiasaannya bila wanita mengandung dan amalan makan X berapa sihat, kepekatan darah akan berkurangan. mungkin akan efek pada janin...utk membantu penumbuhan sel darah janin skali lah nih...so kena la amik...

selain 3 pil nih ape lg yg korang/ isteri korg amik?
mesti la susu paling femes kt malaysia nih Susu Anmum...

knp korg/isteri korg minum Anmum??
utk membekal Calcium kpd tulang.

knp nk kena amik calcium?
ini adalah untuk membantu pebentukan tulang janin n pernambahan calcium dlm badan wanita.

ada sesetengah wanita, gigi diorang cepat gugur sebab kekurangan Calcium...
selain Calcium, anmum jugak ada zat2 lain. seperti DHA,AHA...itu semua utk membantu pengembangan janin dlm kandungan

ada kawan aku ckp bini dia minum anmum kuat gile...kopak duit...

tips utk org2 yg kurang kewangan utk jadi pemborong anmum yg agak mahal tuh...
1) korang kasi isteri korang minum Horlick.(utk minum pagi, anmum boleh minum mlm sebelum tido)
2) beli Pil Kalsium (2biji/hari)
3) beli Pil Minyak Ikan (membekal DHA semula jadi) 2biji/hari
4) Beli Vitamin C

jd korang/isteri korang tak pyah la nk minum anmum tu ikut sukatan yg di beri...kurang kn sikit..."that what my wife had done." itu pon aku yg ajar la...hahaha pepandai jer...

selain tu, amalkan makan
Kacang Badam, Kismis, Buah tin, buah-buahan, sayur-sayuran mentah, kurman, minyak zaitun, peria, byk kan minum air masak.

selain tu, kpd wanita2 yg tgh mengandung tuh, kurang2 kan makan makanan yg berminyak, terlebih masin/manis, pedas, berempah dan papejelah yg rasenyer kurang sehat...
Minum pon kurang2 kan minum Ber"ice"...klo Ice-Cream? sekali-sekala Xperlah...

Untuk Lelaki Boleh juga ikut diet nih..untuk kesihatan benih...
Terima Kasih

p/s:
aku skadar nk share, dr pengalaman Kakak2 aku, n isteri aku..
klo korang tak nak ikut gasak korg lah...

apa-apa pn boleh rujuk doktor masing2...

baca sambungan di Mengandung? dan Ibu Mengandung









2 comments:

  1. hehe..aku suka entry ni...baguih2... nanti aku dah kawen.. Insyallah bini ngandung.. aku refer balik entry nih... :)

    ReplyDelete
  2. orite...tunggu, byk lg nk cerita...

    ReplyDelete